Bir zamanlar yeşildi, maviye döndü: Bilim insanları okyanusların sıradaki rengini açıkladı

Okyanusların Evrimi: Mavi Gezegenin Yeşil Başlangıcı

Dünya yüzeyinin %70’inden fazlasını kaplayan okyanuslar, Japonya’da yapılan bir araştırmaya göre milyonlarca yıl önce siyanobakteriler ve fotosentezin evrimi nedeniyle yeşil hal almıştır.

Nature dergisinde yayımlanan araştırmada, gezegenin 4,5 milyar yıllık jeolojik süreçlerle kimyasal ve fiziksel olarak değişim geçirdiği ve yaşamın şekillendirici etkisine sahip olduğu belirtilmektedir.

Arkeyan Çağı, Dünya’nın evrimi için kritik öneme sahip bir dönemdir. Bu dönemde, atmosfer ve okyanuslar oksijensizken güneş ışığından enerji üretebilen ilk organizmalar ortaya çıkmıştır. Anaerobik fotosentez, oksijen gazının oluşmasına neden olarak büyük değişimlere yol açmıştır. Oksijen, başlangıçta deniz suyundaki demir ile bağlanmış, ancak daha sonra demir oksijeni nötrleştiremeyince atmosferde birikmeye başlamıştır.

Bu süreç, “Büyük Oksidasyon Olayı” (GOE) olarak adlandırılmış ve karmaşık yaşamın gelişimine zemin hazırlamıştır. Arkeologlar, bu döneme ait önemli kanıtlar arasında yer alan bantlı demir formasyonlarından yola çıkarak oksijenin etkilerini gözlemlemektedirler; oksijenin olmadığı ortamlarda demir yataklarının üzerinde kırmızı demir tabakaları birikmiştir.

Yüzey Suyunu Yeşile Dönüştüren Oksitlenmiş Demir Parçacıkları

Araştırmalar, Arkeyan döneminde su altında yüksek Fe(III) konsantrasyonuna sahip olduğundan, su altı ışık spektrumunun yeşil olduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle Japonya’nın Iwo Jima adasının çevresindeki yeşilimsi sular, bu tezi destekleyen önemli bir örneği oluşturmaktadır.

The Conversation, fotosentez sonucu ortaya çıkan oksijenin deniz suyundaki oksitlenmiş demirin oluşumuna yol açtığını belirtmektedir. Okyanus kimyasındaki değişikliklerin son derece yavaş gerçekleştiği ve milyarlarca yıl sürebileceği vurgulanmaktadır.

Mor, Kırmızı, Kahverengi Okyanuslar

Yoğun volkanik aktiviteler ve düşük atmosfer oksijen seviyeleri, kükürt miktarını artırarak büyük değişiklikler meydana getirebilir. Bu süreçte, mor kükürt bakterilerinin yayılmasıyla birlikte Güneş’in yaşlanması yüzeyde buharlaşmayı artırarak oksijensiz ortamlarda bu bakterilerin büyümesini kolaylaştırabilir.

Her ne kadar okyanuslar mor renge dönüşmese de kırmızı veya kahverengi olabilir. Kızıl okyanuslar, tropikal iklimlerde karadaki kırmızı demir oksitlerini nehirler veya rüzgarlar aracılığıyla denizlere taşıması sonucunda oluşabilir. Ayrıca, yüzeye hâkim olan ‘kırmızı gelgitler’ olarak bilinen alg türlerinin varlığı bu durumu tetikleyebilir.

Related Posts

Bilim dünyasını sarsan iddia! Karanlık madde başka bir evrende mi?

Evrenin yaklaşık %27’sini oluşturan, ancak ne ışık yayan ne de yansıtan karanlık madde, bilim insanlarının en büyük sırlarından biri olmaya devam ediyor. Galaksilerin bir arada durmasını sağlayan güçlü kütleçekim etkisiyle varlığı bilinen bu gizemli …

Samsung Galaxy S25 FE’nin tasarımı sızdırıldı! İşte farklı açılardan telefonun görünümü

Samsung Galaxy S25 FE’nin tasarımı ortaya koyan görseller sızdırıldı. Telefonun toplamda 4 farklı rengi olacak ve önceki modele göre daha fazla ekran alanı sağlayacak.

iOS 18.6.1 geldi: Kan oksijen ölçümü iPhone’a taşındı

Apple, iOS 18.6.1 güncellemesiyle kan oksijen ölçümlerini iPhone’a taşıyor. İşte detaylar ve yükleme adımları.

Akıllı gözlüklerin tekrar yükselişi; HTC Vive Eagle tanıtıldı Samsung yeni bir model tanıtacak

HTC Vive Eagle standart bir güneş gözlüğü gibi dursa da kameraya sahip. Öte yandan Samsung’un da 2026 yılında ekran bulunmayan ancak kamera yapısına sahip bir akıllı gözlük tanıtacağı söyleniyor.

iPhone 17 Pro, daha iyi telefon görüşmesi için antenlerin yerini değiştirecek

Görünüşe göre, iPhone 17 Pro modeliyle birlikte telefon aramaları sırasında yaşanan bağlantı sorunlarını ortadan kaldıracak önemli bir yenilik gelebilir.

20 dakikadan fazlası ölüme götürüyor, çoğu sürücü farkında bile değil! Bu düğme Azrail’in ta kendisi…

Arabanızı her kullandığınızda bu ölümcül hatayı yapıyor olabilirsiniz. Serinlemek için bastığınız o düğme, aslında aracın yaşam destek ünitesini kapatıyor. 20 dakikadan sonra içerideki hava zehirli hale gelmeye başlıyor ve direksiyon başındaki en büyük düşmanınız oluyor.